5 ian. 2010

De vorbă cu Alex

Acest articol are legătură cu cel pe care-l precede.

Este adevărat că pe alocuri mesajul tău a fost mai dur. Dar te înţeleg. De multe ori e justificat să reacţionezi aşa. În felul tău de a fi mă regăsesc şi eu. Nu sunt atât de blând precum par, deşi, poate ar trebui. Ai afirmat că cei „credincioşi” sunt prost educaţi, apoi ai încercat să-ţi ceri scuze, scriindu-mi că nu asta ai intenţionat să spui. Nu e necesar. Este adevărat că sunt foarte mulţi oameni religioşi prost educaţi, creduli, ignoranţi. Frustraţi pe plan social, personal, nerealizaţi profesional sau chiar labili psihic îşi găsesc refugiu în religie făcând din aceasta singura lor realizare. Îi întâlnesc des şi sunt indignat.
După părerea mea lipsa de credinţă e un rău; dar înclinare de a crede tot fără a controla este şi mai rea. Ea provine din stupiditate şi lipsă de grijă pentru adevăr. Aş prefera să avem o naţiune cu mulţi atei şi puţini credincioşi, dar care, aceştia din urmă, ştiu şi de ce cred şi pentru ce, decât o mulţime ignorantă care crede pentru că aşa a apucat, aşa crede toată lumea, aşa e mai comod sau aşa e la modă. „Ignoranţa nu dă naştere decât la barbarie şi la vicii” (Jean Le Clerc).
Nu mă deranjează ateii, ci doar ignoranţii. De păcatul acesta mă mai fac vinovat şi eu. Personal, datorez celor necredincioşi foarte mult. M-au provocat, m-au pus în dificultate, mi-au pus întrebări dar toate aceste nu au făcut decât să mă ajute să găsesc răspunsuri. Îmi plac provocările şi le salut cum se cuvine. Prin prezenţa ta la aceste discuţii am avut de câştigat, şi am hotărât să citesc cartea lui Dawkins.
Mă bucur că ai citi Biblia şi că nu vorbeşti în necunoştinţă de cauză. Rămâne însă o singură problemă: ai citit-o la 14 ani. Am citit-o şi eu la aceiaşi vârstă şi nu am înţeles nimic. Pentru a deveni cizmar trebuie să faci o şcoală de ucenici de doi ani. Mergi zi de zi cel puţin şase ore pe zi şi după doi ani tot nu eşti un meseriaş desăvârşit, tot mai ai de învăţat. Dacă numai pentru a deveni cizmar trebuie să depui efort consistent pentru a realiza ceva, cum crezi tu, că la 14 ani, cu mintea imatură, copil fiind, ai fi reuşit să pătrunzi şi să înţelegi transcendentul după o simplă citire a Bibliei? Nu crezi că te-ai grăbit în judecata ta şi că ar trebui să-i mai acorzi o şansă? Pentru un gram de aur trebuie să transpiri mult. Apropo, pentru a învăţa cizmărie trebuie să ai măcar 14 ani.
Mai aminteşti de „gradul ridicat de moralitate pe care-l avem” şi de „raţionamentul simplu: nu te omor nu mă omori, nu fur de la tine nu furi de la mine” dând de înţeles că etica nu este o problemă atât de complicată. Dar te întreb: de unde provine acest „grad ridicat de moralitate”, conştiinţa morală. Gândeşti aşa pentru că te-ai născut într-o lume care gândeşte aşa şi ţi se pare normal ca şi tu să ai aceiaşi perspectivă asupra moralităţii. Dar te-i gândit vreodată ce ar fi fost etic pentru tine dacă te-ai fi născut în Germania nazistă? Dacă vei citi mărturiile criminalilor de război aduşi în faţa tribunalului de la Nurenberg vei constata, cum de altfel au făcut-o şi alţii şi o afirmă, că aceştia au fost convinşi până în clipa morţii că ceea ce au făcut a fost moral, crima în masă, pentru ei, era ceva etic. Au trăit şi au murit fără vre-o remuşcare.
Epoca certitudinilor s-a terminat, am intrat într-una a relativismului. Iar relativismul moral permite orice, atâta timp cât e logic şi utilitarist. De multe ori valoarea etică e dictată de considerente economice, politice sau de ce nu de cel care are mai multe tancuri. Sunt şi azi încă, dispute cu privire la mari crime din trecutul nu foarte îndepărtat, care se cer a fi catalogate ca genocid dar nu e posibil din raţiuni diplomatice. Iar dacă Germania ar fi câştigat războiul, teoria superiorităţii rasei ariene şi a binecuvântării holocaustului, ar fi fost studiată în universităţi. Deci, etica, mai e dictată şi de cei care au mai mulţi soldaţi.
Am stat de vorbă cu un profesor universitar şi am fost şocat să văd ce viziune are el cu privire la drepturile şi libertăţile unui cetăţean în stat. Ce motive aducea pentru a justifica restrângerea acestor drepturi unei anumite categorii sociale. Am realizat că nu avem toţi aceleaşi norme morale, că nu trasăm toţi linia de demarcaţie dintre bine şi rău prin acelaşi loc.
Cu privire la Hitler şi la motivaţiile sale. Ce rol a jucat religia lui sau cum a fost influenţat de alţi factori rămâne să mai cercetez acest aspect. Din ceea ce am citit nu aş putea spune că reies lucrurile aşa cum le-ai descris. Dar, bineînţeles, nu am citit tot ce se putea citi. Mai sunt cu siguranţă şi alte opinii. E un capitol la care nu ne putem da cu părerea. Trebuie să apelăm la cei care au cercetat acest subiect în mod profesionist şi să facem trimiteri la surse bibliografice. Problema e mult mai amplă şi nu poate fi explicată atât de simplist.



P.S. Prin comentariile de la cel de-al doilea articol, răspunzi unor argumente care nu îmi aparţin. Ele sunt date de Mihai Bala, tot printr-un coment de subsol, pe care le-ai confundat cu cele spuse de mine în articol. De aceea nu-ţi voi răspunde la ele. Dacă vrei poţi avea o discuţie cu el, separat, pe blogul meu, la subsolul articolului, sau pe blogul lui personal (numele lui conţine un link ce trimite către blog). Cu siguranţă poate să răspundă mai bine decât mine celor afirmate de el.

Niciun comentariu: